Stlačte "Enter" na preskočenie k obsahu

Gmail už len s novým dizajnom, ako sa to dotkne používateľov čítačov obrazovky

Spoločnosť Google oznámila, že už nebude dostupné klasické zobrazenie HTML vo webovom prostredí emailového klienta Gmail. Všetci používatelia budú jednotne používať moderné rozhranie. Čo to znamená pre používateľov, ktorí pracujú s podporou čítača obrazovky? Je potrebné sa na tento stav pripraviť alebo sa nič zásadné nemení a prechod prebehne hladko? Na to sa pozrieme v nasledujúcich riadkoch.

Aplikácii Gmail sme sa venovali v našom staršom článku Gmail v novom dizajne s čítačom obrazovky. Na tomto mieste sa venujeme už iba výhradne webovej verzii aplikácie.

Čo je to Gmail

Gmail je emailová služba, služba na posielanie a prijímanie elektronických zväčša textových správ, poskytovaná spoločnosťou Google na súkromné aj pracovné účely. Ide o bezplatnú službu, aj keď existuje aj jej platená verzia pre zákazníkov používajúcich kancelársky balík GSuite od tej istej spoločnosti.

Najčastejšie sa so službou Gmail stretneme prostredníctvom rovnomennej aplikácie v mobilných telefónoch s operačným systémom Android. Službu môžeme tiež používať priamo prostredníctvom webovej aplikácie Gmail, ktorú nájdeme napríklad na stránke obľúbeného vyhľadávača www.google.sk. Ďalšou možnosťou je pristupovať k elektronickým správam prostredníctvom aplikácie tretej strany v mobilnom telefóne alebo v počítači. V počítači je medzi zrakovo postihnutými používateľmi rozšírená aplikácia Thunderbird od spoločnosti Mozilla.

Ohlásené zmeny sa týkajú webovej aplikácie, a tak sa v nasledujúcich riadkoch budeme venovať popisu jej používateľského rozhrania.

Ako si zriadiť Gmail účet a teda aj emailovú adresu

Emailovú adresu napr. „nasemeno@gmail.com“ si zriadime pri vytváraní Google účtu / konta. To si zriadime pri konfigurácii mobilného telefónu s operačným systémom Android alebo prostredníctvom webového rozhrania, napríklad cez www.google.sk.

Pri vytváraní je od nás požadované okrem základných údajov o nás aj zvolenie prvej časti emailovej adresy, teda vľavo od @gmail.com. Ak sa nami zadaný reťazec už vyskytuje medzi existujúcimi emailovými adresami, je nám ponúknutá alternatíva. Zvolíme si jednu z nich alebo zopakujeme zadanie. Následne si zvolíme heslo. V ďalšom kroku je od nás požadované zadanie telefónneho čísla pre účet. To bude použité na dvojfaktorové overenie pri našom prihlasovaní. To znamená, že pri prihlasovaní sa do účtu alebo aplikácie nám bude na toto číslo zaslaná SMS správa s kódom, ktorý bude potrebné zadať na overenie, že sme to skutočne my. Rovnako je od nás požadované aj zadanie inej emailovej adresy pre potreby odblokovania účtu. Táto adresa môže byť taktiež použitá na zaslanie overovacieho kódu. Odporúčame uviesť obidva údaje a tak si zaručiť čo najväčšiu bezpečnosť prihlasovania, ako aj viacero možností odblokovania účtu pri jeho potenciálnom zablokovaní.

Ak sa nám podarilo účet zriadiť, máme k dispozícii emailovú adresu, ktorá slúži ako prihlasovacie meno a heslo k nášmu Google účtu a teda aj k emailovej schránke. Tieto údaje použijeme pri prihlasovaní sa do webovej aplikácie ako aj do mobilných aplikácií či aplikácií tretích strán.

Orientácia a práca v modernom rozhraní

Webovú aplikáciu nájdeme na adrese „https://mail.google.com“. Do internetového prehliadača stačí ak napíšeme mail.google.com alebo aktivujeme odkaz Gmail z prostredia vyhľadávača www.google.sk. Ak sme v internetovom prehliadači už prihlásený naším účtom Google, tak sa priamo zobrazí prostredie aplikácie. Ak prihlásený doposiaľ nie sme, zobrazí sa dialóg na prihlásenie. Po prihlásení sme rovnako presmerovaní do prostredia webovej aplikácie.

Ako sme už uviedli, ide o webovú aplikáciu, ktorá beží v prostredí internetového prehliadača. V tomto prostredí, rovnako ako na ktorejkoľvek webovej stránke, využívame na pohyb a orientáciu v obsahu príkazy pre rýchlu navigáciu, ktoré nám ponúkajú obidva najrozšírenejšie čítače obrazovky.

  • Správy sú zobrazované v tabuľke. Nájdeme ju písmenom t. Medzi správami sa orientujeme Ctrl + Alt + smerové šípky.
  • Správu otvoríme stlačením Enter na predmete správy.
  • Z otvorenej správy sa späť do základného zobrazenia vrátime ľavým Alt + šípka doľava. Alebo využijeme klávesovú skratku Gmail-u – Esc alebo Shift + Esc.
  • Funkcie aplikácie sú dostupné ako tlačidlá. Nájdeme ich tabulátorom alebo písmenom b v prezeracom režime.
  • Medzi správami môžeme vyhľadávať zadaním hľadaného reťazca do editačného poľa Vyhľadávať medzi správami. Nájdeme ho písmenom e a režim písania (formulárový režim) aktivujeme medzerníkom. Vyhľadávanie potvrdíme stlačením Enter.
  • Prostredie aplikácie je rozdelené na oblasti s nadpismi. Medzi nimi sa pohybujeme stláčaním písmena h. Trochu mätúce je, že sa tu nachádzajú dva nadpisy s názvom Štítky a to hneď za sebou.
  • Správy sú delené a môžeme si ich deliť aj my do priečinkov. V prostredí Gmailu ide o označenie správy takzvaným štítkom. Po potvrdení názvu štítka, sa v tabuľke zobrazia iba príslušné správy. V predvolenom zobrazení sa zobrazujú iba správy označené ako Doručené.
  • V tabuľke so zoznamom správ sú pre jednotlivé záznamy / správy dostupné funkcie prostredníctvom kontextovej ponuky.

Práca so štítkami

Štítky predstavujú možnosť, ako zaradiť správu do niektorej z preddefinovaných skupín alebo do vlastnej skupiny správ. Gmail má preddefinované skupiny ako Doručené, Odoslané, Koncepty, Kôš, Spam, S hviezdičkou a ďalšie. Do týchto zaraďuje správy automaticky podľa stavu, v akom sa nachádzajú alebo ich zaradíme my, napríklad označíme dôležitú správu hviezdičkou.

Správy označené konkrétnym štítkom zobrazíme nasledovne:

  • Navigáciou po nadpisoch nájdeme v poradí od začiatku stránky prvý nadpis Štítky;
  • šípkou nadol nájdeme požadovaný štítok a potvrdíme jeho výber stlačením Enter.

Môžeme si zadefinovať aj vlastný štítok, ktorým budeme následne označovať príslušné správy. Postupujeme týmto spôsobom:

  • Nájdeme a potvrdíme tlačidlo Nový štítok. Nachádza sa nad alebo pred tabuľkou so zobrazenými správami.
  • Kurzor sa nachádza v editačnom poli pre zadanie názvu štítka. Napíšeme a tabulátorom sa presunieme na ďalší prvok.
  • Môžeme označiť či chceme vnoriť štítok pod niektorý z už existujúcich, a tak vytvoriť hierarchické usporiadanie. Ak voľbu ponecháme neoznačenú, tak sa štítok vytvorí na najvrchnejšej úrovni za systémovými štítkami.
  • V ďalšom kroku si môžeme zvoliť, pod ktorý už existujúci štítok sa má novovytváraný zaradiť.
  • Potvrdíme vytvorenie.

Ak sme si to rozmysleli a štítok nechceme vytvoriť, stlačíme Esc pre návrat späť na hlavnú obrazovku.

Štítkom označíme správu v hlavnom zobrazení správ. Nájdeme príslušnú správu a z kontextovej ponuky zvolíme položku Štítky a zvolíme jednu z ponúkaných možností. Zoznam štítkov s možnosťou presunu správy zobrazíme aj písmenom s v prezeracom režime.

Klávesové skratky

Prácu v prostredí webovej aplikácie Gmail uľahčujú klávesové skratky ponúkané tvorcami aplikácie. Tieto fungujú vo väčšine prípadov po ich povolení v nastavení Gmailu.

Povolenie klávesových skratiek realizujeme nasledujúcim postupom:

  • Nachádzame sa v prostredí aplikácie Gmail. Nájdeme a potvrdíme tlačidlo Nastavenia.
  • Tabulátorom nájdeme a potvrdíme Zobraziť všetky nastavenia.
  • Zobrazí sa dialóg s 11 záložkami. Naše nastavenie sa nachádza na záložke Všeobecné, ktorá je automaticky aktivovaná.
  • Prechádzame obsahom záložky až nájdeme časť **Klávesové skratky*. Čítač oznámi či sú alebo nie sú zapnuté.
  • Nastavíme stav zapnuté.
  • Tabulátorom nájdeme a potvrdíme tlačidlo Uložiť nastavenia.

Podrobný popis, nie len pre webovú aplikáciu, nájdeme na stránke pomocníka klávesových skratiek Gmail.

Niektoré z užitočných skratiek:

  • návrat späť na základnú obrazovku Esc alebo Shift+Esc;
  • nová správa – c;
  • odpovedať na správu – r;
  • preposlať správu – f;
  • odstrániť správu – #;
  • odoslať správu – Ctrl+Enter;
  • otvoriť ponuku presunúť správu do – v;
  • otvoriť ponuku označiť štítkom – s;
  • nahlásiť ako SPAM – !;
  • otvoriť pomocníka klávesových skratiek – ?.

Zoznam všetkých klávesových skratiek ako aj postup ako si definovať vlastné nájdeme na stránke pomocníka klávesových skratiek aplikácie Gmail.

Nastavenie čítača obrazovky

Dôležitú úlohu pri práci v prostredí Gmail-u zohráva aj formulárový a prezerací režim. Pri používaní čítača JAWS vyhovuje jeho štandardné predvolené nastavenie. Pre čítač NVDA je potrebné vykonať nasledujúcu zmenu nastavenia. Nastavenia > Možnosti > Režim prehliadania > Automaticky aktivovať režim focusu pri zmene focusu > vypnuté. To zabezpečí bezproblémovú interakciu s rozhraním aplikácie.

Poznámka

Článok bol písaný s nasledujúcou konfiguráciou: Windows 11, NVDA 2023.3.3, JAWS 2023, Mozilla Firefox 122.0, Google Chrome 121.0.6167.140 .

Záver

Nastávajúca zmena vo fungovaní webovej aplikácie Gmail nám nijako nemusí robiť vrásky na čele. Všetky funkcie, ktoré sme používali doteraz je možné používať naďalej a tak využívať plný potenciál Gmailu, ktorý nám spoločnosť Google ponúka.

Aj keď sme sa v tomto článku podrobne nevenovali jednotlivým funkciám aplikácie Gmail, veríme, že funkcie ako napísanie novej správy, preposlanie, či odpovedanie sú používateľom známe. Popis týchto funkcií je možné nájsť v článku, ktorý sa venuje aplikácii Gmail Gmail v novom šate s čítačom obrazovky.

Okomentujte ako prví

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.