Bezbariérové herné štúdio Kikiriki Games uviedlo na trh blind friendly audio hru To the Dragon Cave. Tvorcovia deklarujú rovnaký prístup pre hráčov so zrakovým postihnutím ako aj bez neho. Princípom hry je totiž čisto zvuková odozva zo strany hry a hráč reaguje gestami, ktorými ovláda postavu. Vizuálna stránka hry je potlačená na minimum a obrázky sú statické, či čisto ilustračné.
Za herným štúdiom nájdeme jeho zakladateľov Janu a Miloša Kuklových a na hre spolupracovalo viacero ľudí s ťažkým postihnutím zraku. Hra vznikla najskôr ako čisto hra pre nevidiacich a až neskôr tvorcovia doplnili grafické rozhranie, aby si hru mohli zahrať aj vidiaci hráči.
Ústrednou postavou je nevidiaca dievčina bojujúca s rôznymi nástrahami pri prechádzaní krajinou. V hre sa hráč orientuje výlučne na základe okolitých priestorových zvukov, ktoré sa snaží správne vyhodnotiť a zareagovať na ne. Ide o tzv. strieľačku, kde naša postava je v úlohe hlavného bojovníka a prechádzame hrou v prvej osobe.
To the Dragon Cave má vlastnú webovú stránku, kde sa dozvieme podrobnosti o hre. Stránka je v súčasnosti v anglickom a českom jazyku. Rovnako aj hra je lokalizovaná do týchto dvoch jazykov. Herné štúdio má pripravenú lokalizáciu do ďalších jazykov (španielčina, nemčina, poľština). Táto lokalizácia má byť uvoľnená v nasledujúcich týždňoch po premiérovom spustení hry.
Inštalácia
Hra je určená pre obe najrozšírenejšie mobilné platformy, IOS a Android. Nainštalujeme ju z Apple Store alebo z Google Play. Hra je platená a bude nás stáť cca 6€. Za to získame herný zážitok neprerušovaný reklamami alebo dodatočnými nákupmi priamo v aplikácii.
To the Dragon Cave je naviazaná na Google Games a tak si môžeme svoje výkony porovnávať s ďalšími hráčmi hry. To platí najmä pre poslednú nepretržitú bojovú scénu. Tá sa otvorí po zvládnutí všetkých levelov hry. Hru môžeme hrať aj bez napojenia na Google Games. Prídeme tak o porovnávanie sa s ostatnými hráčmi.
Ovládanie
Ovládanie hry je popísané na stránke podpory pre To the Dragon Cave. Princípom je švihanie a poklepávanie pre vykonávanie rôznych úkonov spojených s pohybom postavy, streľbou a podobne.
Nájdeme tu zoznam gest ovládania:
- švih jedným prstom doľava – otočenie postavy vľavo;
- švih jedným prstom doprava – otočenie postavy vpravo;
- švih dvoma prstami doľava – tasenie kuše;
- švih dvoma prstami doprava – tasenie meča;
- švih jedným prstom hore – streľba kušou, alebo úder mečom;
- švih dvoma prstami dole – doplnenie energie, či oživovanie, ak je k dispozícii;
- zatrasenie telefónom – vyslanie ohnivej gule.
Ubúdanie života je oznamované tlkotom srdca. Čím rýchlejšie tlčie, tým menej života nám ostáva.
Tieto gestá sú univerzálne pre všetkých hráčov. Nevidiaci hráči používajúci čítače obrazovky majú k dispozícií ešte:
- trojité poklepanie tromi prstami – spustenie integrovaného čítača;
- trojité poklepanie jedným prstom – preskočenie intro scén;
- dvojité poklepanie dvomi prstami – pauza a opakované poklepanie návrat do hry;
- jedno klepnutie dvomi prstami – krátka pauza s prečítaním aktuálneho statusu postavy a automatický návrat do hry.
Aby bolo ovládanie interným čítačom dostupné, je potrebné ten bežne používaný deaktivovať po spustení hry. Priamo v hre sa dá nastaviť rýchlosť čítača aj hlasitosť sprievodnej hudby. Integrovaný čítač sa ozýva hlasom, ktorý v telefóne bežne používame. Čítač je potrebné deaktivovať aj v prípade telefónov iPhone, ak sa po spustení hry ozve „oblasť dotyku“.
Niekoľko informácií na záver
- Primárne zameranie na zvuk sa prejavilo aj tým, že obrázky, ktoré sa v hre zobrazujú, sú statické a ilustračné. Aj vidiaci hráč hrá hru rovnakým spôsobom ako nevidiaci.
- Hra disponuje priestorovým zvukom, preto nie je problém orientovať sa v priestore a lokalizovať nepriateľov. Taktiež sú výborne zvukovo spracované scény či popisy „rozprávača“.
Naše postrehy
- Chýbal nám krátky audio návod s opisom gest po spustení hry. Stačili by niektoré vybrané gestá, aby sa hráč, ktorý neštuduje návody, vedel zorientovať. Vyjadrenie štúdia: V hre je dostupná tréningová miestnosť, kde sa dá vyskúšať ovládanie hry.
- Štart hry po inštalácií nebol intuitívny. Okno pre zaregistrovanie do Google Games bolo prekryté oznamom o využívaní celej obrazovky. Tým pádom sme sa nevedeli dostať ďalej. Nebolo uvedené, že sa dá hrať aj bez Google Games a ako na to.
- Na telefóne s OS Android sme nedokázali vyvolať lištu s virtuálnymi tlačidlami ak bolo aktívne okno hry. Hra je orientovaná na ležato a zaberá celú plochu obrazovky. Schované sú virtuálne ovládacie tlačidlá. Pri našom testovaní sme mali problém dostať sa k nim aj napriek tomu, že pri spúšťaní hry je inštruktáž, ako na to. Riešiť sa to dá tak, že nájdeme tlačidlo Cancel / Konec v českom rozhraní. Tlačidlo je dostupné po pozastavení hry (pauza) dvojitým poklepaním dvomi prstami v menu hry. Ak potrebujeme súrne „vyskočiť“ z hry a tlačidlo nie je aktuálne dostupné, dvakrát stlačíme tlačidlo napájania, aby sme aktivovali fotoaparát alebo inú namapovanú aplikáciu. Tým sa sprístupní pás s virtuálnymi tlačidlami.
- Po usmrtení hlavnej postavy sme dostali oznam o možnosti skúsiť to ešte raz. Z tohto okna sme sa však žiadnym poklepávaním ani švihaním nevedeli dostať. Navyše sa tu odmlčal aj interný čítač. Tento problém nastal pri telefóne Samsung Galaxy A22 s Android 11 a 4GB RAM pamäte. Na iPhone s IOS 15.4.1 tento problém nenastal a hra reagovala tak ako mala.
Ďalšie zdroje informácií
To the Dragon Cave – audiohra pre každého
To the Dragon Cave: První česká mobilní audio hra nejen pro …YouTube Nadace Vodafone
Okomentujte ako prví