Stlačte "Enter" na preskočenie k obsahu

Ako na vynovený Skype 8 pre desktop s čítačom obrazovky

Spoločnosť Microsoft ohlásila ukončenie možnosti prihlásenia sa do Skype vo verzii 7.xx ku koncu októbra 2018. Ide o druhý termín ukončenia. Prvý bol ku koncu augusta 2018, spoločnosť však po tlaku od používateľov od tohto zámeru ustúpila a naďalej je možné tieto verzie Skype používať. V nasledujúcom článku popíšeme, ako pracovať s touto verziou prostredníctvom klávesnice a čítača obrazovky. Verzia aplikácie Skype 8 a vyššie sa od predchádzajúcich líši zmenou dizajnu. Ten je prispôsobený vzhľadu verzie určenej pre mobilné zariadenia. Prechod od verzie 7.xx k aktuálnej verzii 8.xx uskutočníme potvrdením aktualizácie. Výzva na aktualizáciu sa zobrazuje pri každom štarte aplikácie, musíme mať však nastavenú možnosť automatickej aktualizácie v možnostiach aplikácie. Ak nemáme nastavené automatické aktualizácie, najprv ich povolíme a následne reštartujeme Skype. Po potvrdení je proces aktualizácie plne automatický. Dokončenie prechodu zaregistrujeme tak, že sme kurzorom v spustenej aplikácii Skype. Po spustení aplikácie nás pravdepodobne vyzve antivírusový program na udelenie povolenia prístupu k webovej kamere. Niektorí používatelia zaznamenali aj doručenie e-mailovej správy od spoločnosti Microsoft s výzvou na prechod k novšiemu Skype.

Pohyb v aplikácii

Po spustení je zobrazené aplikačné okno, ktoré je minimalizované na systémový panel po stlačení Alt+F4. Na ikone v systémovom paneli nájdeme kontextovú ponuku. Jej obsah je však pre nás nedostupný s NVDA aj s JAWSom. V aplikačnom okne sa pohybujeme stláčaním tabulátora a orientačnými šípkami. Voľbu potvrdzujeme enterom. V hornej časti aplikácie sú umiestnené tlačidlá:

  • Informácia o mne – aktívny – Potvrdením tlačidla sa zobrazia informácie o aktuálne prihlásenom používateľovi. V zobrazenom dialógovom okne môžeme zmeniť aktuálny status, či vykonať ďalšie nastavenia používateľského účtu. Máme možnosť odhlásenia sa zo Skype.
  • Tlačidlo s menom aktuálne prihláseného používateľa – Zobrazí sa dialógové okno na zmenu nastavení používateľa. Dialóg je rovnaký ako v predchádzajúcom bode.
  • Ďalšie – rozbaľovacie tlačidlo. Obsahuje položky na spustenie Nastavenia Skype, Pomocníka a Odhlásenie sa z aplikácie.
  • Hľadať v aplikácii Skype – Zobrazí sa dialógové okno s možnosťami zadať hľadaný výraz a vykonať ďalšie nastavenia hľadania.
  • Použiť číselnú klávesnicu na vytáčanie – Zobrazí sa dialógové okno s možnosťami zadať telefónne číslo pre volanie do telefónnej siete. Môžeme si vybrať predvoľbu a zadať telefónne číslo. Volať je možné, iba ak máme predplatený kredit.

Za tlačidlami nasledujú záložky: Konverzácie, Hovory, Kontakty a Oznámenia. Medzi záložkami sa pohybujeme šípkami doľava a doprava. Výber konkrétnej záložky potvrdíme stlačením enter. Na obsah záložky sa následne presunieme tabulátorom.

Záložka Konverzácie

Obsahuje uskutočnené konverzácie, hovory či video hovory. V zozname sa pohybujeme šípkami nadol a nahor. Ak sme vo virtuálnom režime prehliadania, po záznamoch sa môžeme pohybovať aj stláčaním písmena b, lebo jednotlivé záznamy sú zobrazené formou tlačidiel. Vo vrchnej časti zoznamu je umiestnené rozbaľovacie tlačidlo Zobraziť. Obsahuje možnosti na zmenu zotriedenia zoznamu podľa rôznych kritérií. Vedľa neho sa nachádza tlačidlo Nová konverzácia, ktoré obsahuje položky na uskutočnenie novej konverzácie.

Záložka Hovory

Na záložke sú dostupné funkcie pre uskutočnenie hovorov cez internet, telefonických hovorov a video hovorov. V úvode sú zobrazené nedávne hovory, za nimi nasleduje zoznam kontaktov. Pri každom kontakte sa nachádza tlačidlo pre uskutočnenie video hovoru alebo hlasového hovoru. Pre uskutočnenie hlasového hovoru môžeme použiť klávesovú skratku CTRL+Shift+p. Pre uskutočnenie video hovoru je dostupná klávesová skratka CTRL+Shift+k. V hornej časti záložky sa nachádza tlačidlo Zobraziť. Rozbaľovacie tlačidlo obsahuje možnosti na zmenu zotriedenia zobrazovaného zoznamu podľa rôznych kritérií. Tlačidlo Nový hovor zobrazuje dialógové okno, v ktorom môžeme uskutočniť telefonický či Skype hovor. Pre uskutočnenie telefonického hovoru je dostupné editačné pole na zadanie telefónneho čísla. Zo zobrazeného zoznamu kontaktov môžeme označiť aj niekoľko kontaktov súčasne. Následný hovor bude uskutočnený medzi všetkými kontaktmi z výberu.

Záložka Kontakty

Zobrazuje všetky kontakty, ktoré máme v Skype zaregistrované. V hornej časti sa nachádza rozbaľovacie tlačidlo Zobraziť. Obsahuje možnosti filtrácie zobrazovaného zoznamu kontaktov. Vedľa neho nájdeme tlačidlá na pridanie kontaktu do zoznamu a na vytvorenie novej skupiny kontaktov. Do skupiny pridávame kontakty, ktoré už máme zaradené v zozname. Stlačením tlačidla Enter na kontakte je zobrazené okno na komunikáciu prostredníctvom textovej správy. Kurzor je presunutý do poľa na zadanie našej novej správy. Ak chceme uskutočniť hlasový alebo video hovor, použijeme už spomínané klávesové skratky, alebo sa presunieme tabulátorom z okna správy v spätnom smere na príslušné tlačidlo. To potvrdíme stlačením enter.

Záložka Oznámenia

Na záložke sa zobrazujú rôzne oznamy, napríklad od samotnej aplikácie Skype či posledná aktivita našich kontaktov, o ktorej by sme mali vedieť. V hornej časti je umiestnené rozbaľovacie tlačidlo Zobraziť určené na výber voľby filtrovania zobrazovaného zoznamu. Pri jednotlivých položkách sa nachádzajú tlačidlá na vykonanie príslušnej reakcie.

Nastavenie

Skype umožňuje vykonať celý rad používateľských nastavení. Všetky sú sústredené v dialógovom okne Nastavenia. Pre jeho zobrazenie stlačíme klávesovú skratku CTRL+, (Control plus čiarka). Ukončenie práce bez uloženia vykonaných zmien uskutočníme stlačením klávesu ESC. V dialógovom okne sa pohybujeme tabulátorom.

Klávesové skratky

V článku sme spomenuli niekoľko klávesových skratiek uľahčujúcich prácu so Skype. Na tomto mieste si ich zhrnieme a pridáme ešte niektoré doteraz nespomenuté:

  • Zobrazenie zoznamu kontaktov – ALT+2 na anglickej klávesnici, ALT+ľ na slovenskej;
  • Začatie hlasového hovoru – CTRL+Shift+p;
  • Začatie video hovoru – CTRL+Shift+k;
  • Ukončenie hovoru – medzerník v okne s hovorom (po začatí hovoru je kurzor presunutý na tlačidlo Ukončiť hovor);
  • Ukončenie hovoru – CTRL+Shift+p v okne Skypu;
  • Pridanie účastníka do konverzácie – CTRL+Shift+a (zobrazí sa zoznam kontaktov a pre tie, ktoré chceme pridať, označíme začiarkávacie pole medzerníkom);
  • Nová textová konverzácia – CTRL+N;
  • Vypnutie zvuku – CTRL+m;
  • Ukončenie Skype – CTRL+q v aktívnom okne Skype;
  • Minimalizácia aplikačného okna na systémový panel – ALT+F4.

Viac klávesových skratiek nájdete na adrese: https://support.skype.com/en/faq/FA12025/what-are-hotkeys-and-how-do-i-use-them-in-skype

Odhlásenie sa

Ak nechceme byť automaticky prihlasovaný po spustení aplikácie, je potrebné sa v spustenej aplikácii odhlásiť. Môžeme sa odhlásiť jednoduchým spôsobom, pričom naše heslo ostane zapamätané. Po spustení Skype potvrdíme naše konto na prihlasovacej obrazovke a prihlásenie prebehne bez nutnosti zadať heslo. Druhou možnosťou je odhlásenie so zabudnutím prihlasovacích údajov. Aplikácia zabudne naše prihlasovacie meno aj heslo. Po spustení Skype zvolíme možnosť Prihlásiť cez Microsoft. Na ďalšej obrazovke zadáme prihlasovacie meno do Skype, telefónne číslo alebo prihlasovacie meno do Microsoft účtu. Na poslednej obrazovke zadáme heslo.

Záver

Popísané funkcie a ovládanie sme testovali v konfigurácii Skype 8.29, NVDA 2018.3.2. S použitím NVDA je aplikácia dobre ovládateľná a spolu s klávesovými skratkami je aj komfortná na používanie. Informácie zobrazované v jej prostredí sú čítačom čítané. Jedinú výnimku sme zaznamenali pri kontextovej ponuke na ikone v systémovom panely. Pri použití JAWS 18 sme zaznamenali nedostatočnú prístupnosť a ovládanie bolo veľmi problematické. S verziou čítača JAWS 2018 bola prístupnosť a ovládanie už v poriadku. Nedávno sa objavila slovenská lokalizácia čítača JAWS 2018.1808.10, ktorá obsahuje zapracovanú podporu pre Skype.

2 komentáre

  1. adela
    adela 21. októbra 2018

    ahojky,

    diky za skveli clanocek.
    iba jedna vec mi bud nefunguje alebo to robim zle.
    stava sa mi, ze ked stlacim
    • Minimalizácia aplikačného okna na systémový panel – ALT+F4.
    tak ten skype na tom sistemovom paneli proste nevidim.
    co robim zle?

  2. Ján Podolinský
    Ján Podolinský 26. októbra 2018

    Dobrý deň
    V Nastaveniach v časti Všeobecné je potrebné označiť voľbu „Pri zatváraní, majte spustenú aplikáciu Skype“. Potom bude fungovať minimalizácia do systémového panela.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.