Stlačte "Enter" na preskočenie k obsahu

Získajte oči na diaľku pomocou aplikácie Be My Eyes

Každý nevidiaci sa už určite dostal do situácie, keď akútne potreboval zistiť nejakú zrakovú informáciu a práve nemal poruke žiadnu vhodnú kompenzačnú pomôcku a ani v blízkosti niekoho vidiaceho. V tejto situácii na vyriešenie problému môže účinne poslúžiť aplikácia Be My Eyes, stačí mať k dispozícii telefón a internetové pripojenie.

Čo je Be My Eyes?

Be My Eyes je mobilná aplikácia, ktorá bola vytvorená na pomoc nevidiacim a slabozrakým. Táto aplikácia vytvorila celosvetovú komunitu nevidiacich a slabozrakých ľudí a vidiacich dobrovoľníkov. Za jej vývojom stojí dánsky tím na čele s Hansom Wibergom, ktorý vie o problematike svoje. Sám je totiž zrakovo postihnutý. Be My Eyes kombinuje inteligentné technológie a spojenie ľudí, aby poskytla zrak tým, ktorí ho nemajú. Prostredníctvom živého videohovoru poskytujú registrovaní dobrovoľníci svoju pomoc nevidiacim a slabozrakým v rôznych situáciách: od určenia správnej farby oblečenia, prečítania etikiet na obaloch výrobkov, až po sprostredkovanie informácií z monitora nečakane sa odmlčaného počítača. Ak sa teda pred nevidiacim objaví náhly problém, prostredníctvom Be My Eyes sa spojí s prvým dobrovoľníkom, ktorý zareaguje na notifikáciu s výzvou o pomoc. Po nadviazaní takéhoto spojenia sa začne okrem audioprenosu aj videoprenos zo zadnej kamery nevidiaceho žiadateľa o pomoc, takže nevidiacemu stačí zamieriť zadnou kamerou mobilného telefónu na cieľ svojho záujmu a dobrovoľník dokáže nevidiacemu poskytnúť žiadanú informáciu, pretože sa mu na displeji telefónu zobrazí snímané okolie.

Inštalácia a popis aplikácie

Aplikácia je bezplatná a je dostupná pre platformy Android a iOS. Ak vlastníte telefón s operačným systémom Android, vyhľadáte ju v obchode Google Play pod názvom Be My Eyes (nainštalujete ju obvyklým spôsobom). Hneď pri prvom spustení aplikácie zistíte, že je lokalizovaná do slovenčiny. Na úvodnej obrazovke je nutné odsúhlasiť podmienky používania služby. Na ďalšej obrazovke si vyberáte z dvoch možností, či chcete Be My Eyes využívať ako nevidiaci používateľ, alebo ako vidiaci dobrovoľník. Zvolíte možnosť nevidiaci. Otvorí sa tretia obrazovka s dvoma tlačidlami – „Som nový“ a „Prihlásiť“. Keďže sme sa rozhodli túto službu využívať prvýkrát, je nutné sa do nej zaregistrovať, preto zvolíme tlačidlo „Som nový“. Otvorí sa ďalšia obrazovka s niekoľkými spôsobmi registrácie. Okrem registrácie pomocou vybraných sociálnych sietí je k dispozícii registrácia pomocou mailu. Ak nechceme použiť prihlásenie cez sociálne siete, zvolíme si túto možnosť. Do príslušných editačných polí postupne zadáme meno, priezvisko, mailovú adresu a prihlasovacie heslo. Formulár sa odošle poklepaním na tlačidlo Registrovať sa. Na zvolenú mailovú adresu príde notifikačný mail s potvrdzovacím odkazom, ktorý odklikneme. V tomto momente sa nám vytvorí používateľský účet a sme automaticky prihlásený. V okne aplikácie Be My Eyes sa zobrazí zoznam primárneho jazyka, v ktorom chceme komunikovať s vidiacimi dobrovoľníkmi. Švihaním sa presunieme na slovenčinu a poklepaním ju vyberieme. Na ďalšej obrazovke musíme povoliť prístup k použitiu kamery a mikrofónu. Na ďalších obrazovkách potvrdíme jednotlivé povolenia na zaznamenávanie zvuku, následne aj zaznamenávanie fotenia a videí a na záver na uvítacej obrazovke potvrdíme tlačidlo OK. V tejto chvíli sa dostaneme do rozhrania programu a pokiaľ potrebujeme vyriešiť svoj problém, môžeme uskutočniť prvý hovor so žiadosťou o asistenciu.

Okno aplikácie je veľmi prehľadné a obsahuje niekoľko ovládacích prvkov. V spodnej časti obrazovky sú zľava doprava umiestnené tri ovládacie prvky – Domov, Príbehy a Nastavenia. Ich aktiváciu vykonáme poklepaním. V závislosti od toho, ktorý z týchto prvkov je aktívny, sa v hornej časti obrazovky zobrazujú rôzne tlačidlá a ponuky. Predvolene je aktívna oblasť domov. Pri aktívnej oblasti domov sú v hornej časti zobrazené dve tlačidlá – „Zavolať prvého voľného dobrovoľníka“ a „Špecializovaná pomoc“. Po poklepaní na tlačidlo zavolať prvého voľného dobrovoľníka sa aplikácia snaží nadviazať spojenie s prvým dostupným dobrovoľníkom, celá táto operácia je sprevádzaná zvukom vyzváňania. Obvykle ku spojeniu dôjde do 30 sekúnd. Po nadviazaní spojenia by mal nevidiaci dobrovoľníkovi zrozumiteľne a stručne vysvetliť svoj problém, ktorý potrebuje aktuálne vyriešiť s použitím kamery svojho telefónu. Tlačidlo špecializovaná pomoc nebudem podrobne popisovať, pretože zatiaľ sa dá využiť len v dvanástich krajinách, no Slovensko medzi nimi, žiaľ, nie je. V krátkosti len naznačím, že ide v súčasnosti o spoločnosti špecializované na produkty Microsoftu. Nebudem popisovať úplne všetky funkcie Be My Eyes, ale zmienim sa ešte o užitočnej možnosti pridať si aj ďalší jazyk, v ktorom môže nevidiaci komunikovať s dobrovoľníkom. Toto je užitočné, ak by náhodou nastala situácia, že nie je dostupný žiaden dobrovoľník v primárne nastavenom jazyku na komunikáciu, v našom prípade v slovenčine. V vpravo v dolnej časti obrazovky poklepeme na ovládací prvok nastavenia. V otvorenom okne sa švihaním presúvame cez tematicky radené sekcie nastavení, až kým sa fokus nezameria na sekciu iné jazyky. Sekciu poklepaním otvoríme a v zozname zobrazených jazykov si tiež poklepaním označíme sekundárne jazyky, môže ich byť aj viacero. Ponuku jazykov zavrieme tlačidlom Späť.

Na záver pár praktických rád a tipov

Aplikácia Be My Eyes je silným a efektívnym nástrojom, ktorý môže pomôcť nevidiacemu rýchlo a účinne získať vizuálnu informáciu. Stačí mať k dispozícii telefón s nainštalovanou aplikáciou a funkčné internetové pripojenie. Výhodou je, ak je telefón vybavený kvalitnejšou optikou. Aby sme maximálne využili potenciál tejto aplikácie, musíme Počas videohovoru dodržať niektoré zásady pri snímaní objektu nášho záujmu, v čom nás môže inštruovať vidiaci dobrovoľník. Ak si to situácia vyžiada, dobrovoľník nám môže dávať pokyny, akým spôsobom máme meniť smer, sklon kamery alebo vzdialenosť voči snímanému objektu. Ak chceme napríklad snímať nejaký text z obrazovky monitora, je vhodné, aby sme mali ruku v lakti pevne fixovanú k nejakej opore, a aby sme sklon telefónu regulovali len pohybom zápästia, nie celou rukou, eliminujeme tak nechcené pohyby ruky a tým rozmazaný, neostrí obraz na displeji telefónu dobrovoľníka. Vďaka veľkému počtu dobrovoľníkov (v súčasnosti takmer 2 milióny) je väčšina hovorov prijatá do 30 sekúnd. Dĺžka hovoru nie je časovo limitovaná a môžete uskutočniť toľko hovorov, koľko potrebujete. Bežné využitie aplikácie môže byť rozmanité. Be My Eyes môžete použiť na čokoľvek, pri čom potrebujete vizuálnu asistenciu. Na záver uvediem niekoľko bežných príkladov, ako ľudia využívajú Be My Eyes:

  1. Hľadanie stratených alebo zapadnutých vecí
  2. Opis obrázkov, malieb alebo iných umeleckých diel
  3. Určenie alebo popis farieb
  4. Čítanie štítkov
  5. Riešenie problémov s počítačom
  6. Nákup v obchode
  7. Zistenie doby trvanlivosti na potravinách
  8. Oboznámenie sa s novým prostredím alebo navigácia na novom mieste
  9. Rozoznanie rôznych predmetov
  10. Zistenie príchodov a odchodov prostriedkov verejnej dopravy

Okomentujte ako prví

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.