Stlačte "Enter" na preskočenie k obsahu

Prístupnosť VUB Internet bankingu s čítačmi obrazovky

V tejto časti seriálu o prístupnosti služieb elektronického bankovníctva sa pozrieme na služby Všeobecnej úverovej banky. Otestovali sme internet banking v počítači a internetovom prehliadači, mobilnom telefóne s Androidom aj s iOS. Text je zameraný na celkové zhodnotenie prístupnosti ovládania nevidiacim používateľom a nie na podrobný popis funkcionality.

Internet banking cez webový prehliadač

Aby sme mohli využívať internet banking, musíme mať s bankou dohodnuté využívanie tejto služby. Zriadenie internet bankingu a prístup k nemu je podmienkou využívania aj služieb mobilných aplikácií. Do Internet bankingu sa dostaneme prostredníctvom webovej stránky vub.sk potvrdením odkazu Internet banking. Pre čo najbezpečnejší prístup je potrebné, aby sme mali v počítači nainštalovaný antivírusový program. Ten zaistí bezpečné spojenie s bankou a ochranu elektronickej komunikácie medzi naším počítačom a bankou. Potvrdením odkazu sa zobrazí prihlasovací formulár, kde zadáme identifikačné číslo a heslo. Potvrdením údajov začne proces prihlásenia. Ak banka vyhodnotí, že prihlásenie nie je obvyklé, vyžiada si od nás aj zadanie kódu zo zaslanej SMS či Push notifikačnej správy. Po úspešnom prihlásení sme presmerovaní do webového prostredia služby internet banking. V prostredí sa orientujeme stláčaním tabulátora pre prechod medzi prvkami a smerovými šípkami, napríklad v rozbaľovacích ponukách. Rozbaľovacie ponuky otvoríme stlačením klávesu enter alebo skratkou ľavý Alt+šípka dole. Výber potvrdíme stlačením klávesu Enter. Údaje, napríklad o pohyboch na účtoch, sú prehľadne zobrazované v tabuľke. Medzi údajmi sa môžeme orientovať štandardným postupom pre pohyb v tabuľke s čítačom obrazovky. Ak používame bezpečnostné riešenie od spoločnosti Eset, na tabuľku sa nedostaneme rýchlou navigáciou, ale jednoduchým stláčaním tabulátora. Príkazy rýchlej navigácie sú spoľahlivo odfiltrované antivírusovou aplikáciou. Filtrovanie je tak dobré, že pri použití čítača JAWS nie je možné v niektorých prípadoch použiť numerickú časť klávesnice. V takýchto prípadoch zadávame číslice klávesmi v alfanumerickej časti. Až na nemožnosť využiť rýchlu navigáciu s Antivírusom od Esetu je prostredie Internet bankingu dobre prístupné pre obsluhu z klávesnice a s čítačom obrazovky. Dokázali sme zistiť všetky potrebné informácie a zrealizovať všetky úkony pre obsluhu platieb, výpisov či iných služieb internet bankingu.

Test sme realizovali s využitím čítačov JAWS 2019 a NVDA 2019.3.1 v prostredí internetových prehliadačov Mozilla Firefox a Google Chrome. Bezproblémová prístupnosť bola pri použití čítača NVDA. Pri používaní čítača JAWS sme zaznamenali niektoré čiastočné problémy s prístupnosťou.

Mobilná aplikácia v iPhone

Prostredie zariadení iPhone sa vyznačuje všeobecne dobrou prístupnosťou pre používateľov s čítačmi obrazovky. Očakávali sme preto aj dobrú prístupnosť v aplikácii VÚB Mobil banking, ktorá je určená na správu našich účtov či online komunikáciu s bankou. Aplikáciu sme nainštalovali s Apple store. Po spustení si od nás vyžiadala registráciu formou zadania e-mailovej adresy a hesla, ktoré máme definované pre prístup do internet bankingu. Následne prebehla verifikácia zaslaním kódu formou SMS správy. Ako posledný krok sme si definovali štvormiestny číselný PIN, ktorý je vyžadovaný pri prihlasovaní do aplikácie. Tu nastal prvý problém. Klávesnica pre zadanie PIN nie je prístupná pre použitie s čítačom obrazovky Voice Over. Potrebovali sme pomoc vidiacej osoby. Následne sme si doplnili popisy pre jednotlivé klávesy (funkcia Voice Over( a obsluha klávesnice sa stala prístupnou. Nevýhodou je, že je nahlas vyslovovaný náš PIN. V tejto situácii je vhodné používať slúchadlá pri pohybe v aplikácii. Prihlásenie môžeme uskutočniť aj nasnímaním QR kódu, ktorý je vygenerovaný pri prihlasovaní do internet bankingu v prostredí internetového prehliadača v počítači. Na tento účel slúži tlačidlo v pravom hornom rohu. Po prihlásení sa zobrazuje Domovská obrazovka. Obsahuje aktuálne disponibilné zostatky na našich účtoch, sporiacich produktoch, kreditných kartách a ďalšie informácie. Uvedený je tu aj zoznam služieb, ktoré využívame, s možnosťou zobrazenia informácií o nich či vykonania dostupných funkcií. K týmto informáciám či produktom sa dostaneme poklepaním na názov produktu. V rámci Domovskej obrazovky, ako aj v prostredí celej aplikácie sa pohybujeme štandardným spôsobom ovládania dotykového telefónu s podporou čítača obrazovky. Aplikácia obsahuje v ľavej hornej časti tlačidlo pre zobrazenie hlavnej ponuky s funkciami pre zobrazenie Domovskej obrazovky, profilu používateľa, prehľad jednotlivých účtov či prechod do nastavení. Jednotlivé funkcie sú zrealizované viac-menej prístupnou formou. Pri prechádzaní po jednotlivých prvkoch zobrazených na obrazovke danej funkcie narazíme na informácie prezentované prístupnou formou, na tlačidlá, ktorých popis je čítaný až po ich opustení, na tlačidlá, kde asistenčná aplikácia iba odhadne ich význam, ako aj na úplne nepopísané tlačidlá. A tak napríklad na Domovskej obrazovke čítač odhadne, že v ľavom hornom rohu je tlačidlo „Menu“, s čím sa dokážeme dobre vysporiadať a v pravom hornom rohu je tlačidlo na zobrazenie Push notifikácií a správ, ktoré je nepopísané.Toto nepopísané tlačidlo sa naučíme rýchlo rozoznávať, resp. si preň doplníme popis prostredníctvom Voice Over. Napríklad pri pokuse o zrealizovanie platby však narazíme na niekoľko nepopísaných tlačidiel, a to, že nepoznáme ich význam, môže mať zásadný vplyv na správne zrealizovanie platby. Aj v tomto prípade by sme mohli využiť služby Voice Over a definovať si vlastné popisy. Nie je však reálne, aby sme týmto spôsobom prelúskali celú aplikáciu a doladili jej prístupnosť. Aplikácia je pomerne rozsiahla. Umožňuje plnú obsluhu našich produktov z prostredia VÚB Mobil bankingu. Nedotiahnutie prístupnosti je značnou prekážkou spoľahlivého využívania služieb tejto aplikácie.

Mobilná aplikácia pre Android

V prostredí systému Android sme aplikáciu nainštalovali z Google Play. Pre ovládanie sme využili čítač Talkback. Postup prihlásenia do aplikácie je rovnaký ako pri verzii určenej pre IOS. Prístupnosť aplikácie určenej pre prostredie operačného systému Android je značne lepšia ako pre IOS. Klávesnica na zadanie PIN je prístupná, tlačidlá pre jednotlivé funkcie sú lepšie popísané. Ani tu to však nie je ideálne. Nájdeme nepopísané tlačidlá, pri ktorých sa môžeme len dohadovať o ich význame a systémom pokus omyl zistiť ich funkcie. Nepríjemné je, že prístupnosť aplikácie sa javí dobre a na nepopísané tlačidlá narazíme až pri pokuse o zrealizovanie platby.

Záver

Prístupnosť webovej aplikácie Internet banking je dobrá. Nevidiaci používateľ vie plne obsluhovať jej funkcie, ak používa čítač NVDA v najnovšej verzii. Prístupnosť je dobrá aj pri použití antivírusového riešeniaod Esetu, ktoré zabezpečuje bezpečnú komunikáciu medzi nami a serverom banky. V tomto prípade je však znemožnené používanie príkazov rýchlej navigácie a tak sa musíme spoľahnúť na využívanie tabulátora.

Prístupnosť mobilných aplikácií VÚB Mobil banking sa dá hodnotiť ako nedostatočná. Aj keby pri inom zameraní aplikácie bola možno postačujúca, pre účely komplexnej správy našich financií to nestačí.

Okomentujte ako prví

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.