Stlačte "Enter" na preskočenie k obsahu

Zjednodušte si úradnú agendu: Návod, ako podpísať a odoslať podanie priamo z telefónu

Vybavovanie úradných záležitostí je často zdĺhavé, ale kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) nám dokáže výrazne uľahčiť život. V našich predchádzajúcich článkoch na BlindRevue sme si ukázali niekoľko spôsobov, ako sa dá KEP efektívne použiť. Aj keď je KEP skvelý pomocník, ktorý šetrí čas a peniaze, na jeho použitie sme doteraz vždy potrebovali dve zariadenia: počítač a mobil. To však nemusí byť vždy praktické, najmä keď sme na cestách alebo v nemocnici a notebook nemáme po ruke a potrebujeme napríklad vlastnoručne podpísať podanie, ktorým oznamujeme Sociálnej poisťovni číslo bankového účtu alebo adresy pre zasielanie nemocenského/úrazového príplatku alebo nahlásenie zmeny pri elektronickej pracovnej neschopnosti (ePN). Je teda na mieste otázka, či by nebolo možné zrealizovať celú procedúru od vytvorenia podania až po podpis priamo len prostredníctvom smartfónu. Na prvý pohľad sa zdá, že nie, pretože na mobilných platformách sa doterajšie podpisové aplikácie na štátnych weboch zatiaľ nedokážu spustiť a interagovať s webmi. My si však predstavíme riešenie, ktorým dokážeme obísť aj tento zdanlivý nedostatok a s KEP podpíšeme a odošleme naše podanie priamo zo smartfónu.

Čo potrebujeme vedieť pred začiatkom?

Aby sme mohli podať žiadosť na portáli slovensko.sk priamo z mobilu, musíme mať najprv aktivovanú mobilnú elektronickú identitu (MeID). Ako ju získať, sme podrobne opísali v článku Prístupnosť digitálnej občianky: Testujeme novinku z MV SR. V telefóne musíme mať tiež nainštalovanú nejakú podpisovú aplikáciu. V Blindrevue sme sa venovali aj podpisovým aplikáciám Web Signer a Autogram v článkoch: Podpisujme s mobilom v ruke a Digitálny podpis s právnou istotou, všade, a na pár klikov! S Autogramom!
Celý proces sme testovali na Androide s čítačmi obrazovky Corvus a TalkBack, pričom sme použili prehliadač Mozilla Firefox.
Gro celej „operácie“ spočíva v stiahnutí vyplneného formulára do počítača, jeho lokálne podpísanie a opätovné nahratie na portál slovensko.sk. Ak ste už niekedy vytvárali podanie na slovensko.sk cez počítač, celý proces vám bude povedomý. Ak si ho však chcete osviežiť, odporúčame vám prečítať sériu článkov Ako komunikovať so štátnou správou elektronicky. V nasledujúcich krokoch si podrobne ukážeme, ako na to.

  1. V prehliadači zadáme do adresného riadku stránku slovensko.sk;
  2. V pravom hornom rohu aktivujeme položku Ponuka. Po jej rozbalení nájdeme položku Verzia pre počítače a aktivujeme ju (v mobilnom rozložení nie sú dostupné tlačidlá pre prihlásenie);
  3. Po načítaní počítačovej verzie webu navigáciou po formulároch nájdeme tlačidlo Prihlásiť sa na portál a aktivujeme ho;
  4. Navigáciou po nadpisoch úrovne 2 sa presunieme na nadpis Prihlásiť sa mobilným telefónom alebo počítačom pomocou moderných technológií (Passkey, Windows Hello) a aktivujeme k nemu prislúchajúce tlačidlo Prihlásiť;
  5. Overíme svoju totožnosť bezpečnostným prvkom, ktorý máme na overovanie nastavený v systéme (tvárová biometria, odtlačok prsta, PIN, heslo)
  6. Navigáciou po odkazoch sa presunieme na odkaz Schránka a aktivujeme ho;
  7. Navigáciou po odkazoch nájdeme a aktivujeme odkaz Vytvoriť správu;
  8. Navigáciou po odkazoch v schránke nájdeme a aktivujeme odkaz Nájsť službu;
  9. Vo formulári na nájdenie služby môžeme vyplniť položky Názov elektronickej služby a Názov inštitúcie alebo úradu a aktivujeme tlačidlo Vyhľadať. Za formulárom sa zobrazí informácia o počte nájdených služieb, ktoré daná inštitúcia poskytuje. Jednotlivé služby sú zobrazené pod nadpisom úrovne 2;
  10. Aktivujeme odkaz Služba, ktorý prislúcha k názvu zvolenej služby;
  11. Vyplníme predmet podania a telo správy;
  12. Nájdeme a aktivujeme rozbaľovacie menu tlačidla Stiahnuť alebo nahrať formulár;
  13. Aktivujeme položku Stiahnuť vyplnený XML formulár, ktorý sa uloží do lokálneho úložiska telefónu. Stiahnutý súbor môže vyzerať takto: Dokument.xml;
  14. Minimalizujeme okno aplikácie prehliadača s otvorenou schránkou a otvoríme si nainštalovanú podpisovú aplikáciu Autogram alebo Web Signer a z lokálneho úložiska telefónu naimportujeme stiahnutý súbor a podpíšeme ho v telefóne. Podpísaný súbor môže vyzerať takto: Dokument_signed-20250725160259.asice;
  15. Vrátime sa do okna prehliadača s rozpracovanou správou a znovu nájdeme a aktivujeme rozbaľovacie menu tlačidla Stiahnuť alebo nahrať formulár;
  16. Aktivujeme tretiu položku Nahrať vyplnený XML formulár. Pod nadpisom úrovne 3 Nahrať vyplnený XML formulár aktivujeme odkaz Prehľadávať. Cez spusteného správcu súborov nájdeme uložený podpísaný súbor, ktorý poklepom potvrdíme. Keď sa formulár natiahne do schránky, aktivujeme tlačidlo Nahrať;
  17. Na zobrazenej stránke už vidíme podpísaný formulár (žiadna z položiek sa už nedá viac upravovať). Pokiaľ chceme pridať k podaniu podpísanú prílohu, pridáme ju cez odkaz Nahrať prílohu z počítača. Minimalizujeme okno prehliadača, prepneme sa do podpisovej aplikácie a rovnakým spôsobom ju podpíšeme ako formulár v predchádzajúcich kroko.
  18. Pokiaľ sme s podaním spokojní, tlačidlom Odoslať môžeme celé podanie odoslať. Pokiaľ nechceme správu odoslať, aktivujeme tlačidlo Zahodiť a svoju voľbu potvrdíme tlačidlom Áno;

Poznámky:

  • V prostredí Androidu nie je možné zrealizovať podanie v prehliadači Chrome, pretože po rozbalení ponuky Stiahnuť alebo nahrať sa s čítačom nedá aktivovať položka Nahrať podpísaný formulár;
  • Pre zjednodušenie vyhľadávania elektronických služieb vo Firefoxe odporúčame vyplniť iba pole pre inštitúciu, ktorá službu poskytuje. Kvôli chybnej funkcionalite našepkávača sa tak vyhnete problémom. Následne si môžete prechádzať zobrazené výsledky a vybrať si potrebnú službu.

Prevzatie správ

Pokiaľ nám v mailovej schránke „pristane“ oznámenie o novej správe alebo príde notifikačná SMS, na portáli slovensko.sk sa prihlásime do schránky a v tabuľke s doručenými správami aktivujeme odkaz Notifikácia o doručení: Spätná väzba o prijatí správy. Potrebné prevziať do 15 dní. V otvorenej notifikačnej správe aktivujeme tlačidlo Prevziať. Overíme svoju totožnosť bezpečnostným prvkom, ktorý máme nastavený v systéme (biometria, PIN, heslo). Po overení sa nám zobrazí doručená správa, s ktorou môžeme ďalej pracovať (prečítať si ju, odpovedať na ňu, preposlať ju do mailovej schránky, stiahnuť podpísanú i nepodpísanú verziu)

Poznámka: Tlačidlo Prevziať doručenky je dostupné aj hneď po vstupe do schránky.

Záverečné zhrnutie

Podpisovanie s KEP priamo z mobilu s čítačmi obrazovky je možné, ale vyžaduje si to značnú zručnosť a trpezlivosť. Hoci sa proces na prvý pohľad môže zdať zložitý a obsahuje niektoré prvky neprístupnosti, akými sú napríklad neprístupné tlačidlá na nahratie podpísaného formulára v niektorých prehliadačoch (Google Chrome), celkový postup je funkčný a pre nevidiaceho používateľa veľmi užitočný a praktický. K zjednodušeniu celého procesu by určite prospelo, ak by sa dalo na mobilných platformách podpisovať priamo spustenou podpisovou aplikáciou, ako je to v desktopových operačných systémoch, o čo sa vývojári určite snažia. My tento proces pozorne sledujeme a vy sledujte nás, aby vám nič z digitálnych noviniek neuniklo! Happy signing!

Okomentujte ako prví

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.