Stlačte "Enter" na preskočenie k obsahu

Ako s verejnou a štátnou správou komunikovať elektronicky (2. časť)

Na dôveryhodnú elektronickú komunikáciu fyzických a právnických osôb so štátnymi a verejnými inštitúciami je určená elektronická schránka. Aby sme ju mohli plnohodnotne využívať, musíme byť dostatočne hardvérovo i softvérovo pripravení. Čo presne to znamená, si podrobnejšie rozoberieme v niekoľkodielnom seriáli o tom, ako s verejnou a štátnou správou komunikovať elektronicky. Postupne vás naučíme jednotlivé plavecké štýly, aby ste v mori administratívy plávali s ľahkosťou a vyhli sa občasným vírom neprístupnosti. Nenechajte sa ťahať ku dnu!

Príprava je dôležitá

Na prihlásenie a prístup k elektronickým službám potrebujeme občiansky preukaz s elektronickým čipom spolu s bezpečnostným osobným kódom (BOK), čítačku čipových kariet (obe si zabezpečíme na oddelení dokladov ORZP) a softvér, ktorý si nainštalujeme do počítača. Program pozostáva z niekoľkých častí: ovládačov k čítačke kariet, aplikácie na prihlasovanie (pre eID) a balíka aplikácií pre kvalifikovaný elektronický podpis (KEP).

Stiahnutie a inštalácia

Všetok nevyhnutný softvér na elektronickú komunikáciu nájdeme na stránke Ústredného portálu verejnej správy slovensko.sk pod priamym odkazom na stiahnutie.

Aby sme si mohli stiahnuť verziu aplikácií pre náš operačný systém (všetky najrozšírenejšie platformy sú podporované), treba sa presúvať navigáciou čítača po tlačidlách a aktivovať tlačidlo „Zistiť operačný systém“. Približne po dvoch sekundách stránka náš operačný systém rozpozná a vygeneruje jeden inštalátor obsahujúci všetky potrebné aplikácie. Pod nadpisom úrovne 2 „Inštalácia balíčka aplikácií“ sa zobrazí odkaz, ktorý môže vyzerať takto: „Aplikácia [.exe, 4,4 MB] odkaz Balíček aplikácií slovensko.sk“. Po jeho aktivácii sa do nami určeného priečinka stiahne na disk inštalátor.

Len na okraj uvádzame, že okrem odkazu s inštalátorom balíka všetkých potrebných aplikácií v jednom je možné stiahnuť aj jednotlivé inštalátory aplikácii zvlášť. Tieto voľby sa rozbalia po aktivácii tlačidla „jednotlivé aplikácie“. Takýto postup má význam vtedy, ak nechceme, aby súčasťou inštalátora boli aj ovládače pre typy podporovaných čipových kariet, ktoré nevlastníme. Inštalátory pre jednotlivé operačné systémy (Windows, Linux, MAC) si môžeme stiahnuť aj samostatne.

Inštalácia v trvaní zhruba 10 minút je štandardná a pozostáva z niekoľkých krokov, z ktorých žiaden by nás nemal prekvapiť. Spustí sa odentrovaním na stiahnutom súbore s názvom instalatoraplikacii.exe. Ak sa otvorí varovné okno zabezpečenia systému, tabom nájdeme a aktivujeme tlačidlo „spustiť“ a povolíme inštaláciu. Tlačidlom „pokračovať“ potvrdíme v úvodnom okne ako predvolený jazyk slovenčinu. Ak chceme spustiť typickú inštaláciu so všetkými súčasťami, tabom sa presunieme a aktivujeme tlačidlom „inštalovať“, príp. sa tabom popresúvame po ďalších položkách okna a povyberáme si len časti, ktoré do inštalačného procesu zahrnúť chceme.

My sme zvolili predvolenú inštaláciu celého balíka. Postupne sa nám v troch krokoch nainštalovali jednotlivé komponenty:

  1. Inštalácia ovládačov podporovaných čítačiek čipových kariet (Pozor!Inštalácia prebieha v anglickom rozhraní). V okne inštalátora prechádzame tabom jednotlivé prvky okna inštalátora. Ak máme aktívne len tlačidlo „zrušiť (cancel)“, necháme inštaláciu bežať. Ak sa od nás vyžaduje začiarknutie licenčných podmienok používania „accept terms of license agreement, začiarkneme ich medzerníkom a tabom sa presunieme a aktivujeme tlačidlo „install“. Počas procesu dostávame priebežné informácie o tom, ktorý ovládač čítačiek čipových kariet sa práve inštaluje. Po zobrazení okna so správou „complete“ tabujeme a aktivujeme tlačidlo „close (zatvoriť)“.
  2. Inštalácia EID klienta, ktorým sa budeme prihlasovať k jednotlivým elektronickým službám, sa spustí automaticky, tentoraz už v slovenčine. O jeho úspešnom nainštalovaní nás informuje stavová správa, ktorú zavrieme potvrdením tlačidla „ďalej“.
  3. Inštalácia balíka aplikácií pre kvalifikovaný elektronický podpis sa opäť spustí automaticky a opäť v slovenčine. Jej priebeh môžeme sledovať v samostatne otvorenom okne, do ktorého sa prepneme predvolenou skratkou operačného systému „alt+tab“. Na poslednej obrazovke sa zobrazí stavová správa o úspešnej inštalácii a výzva na reštartovanie celého systému, aby došlo ku správnej konfigurácii všetkých novoinštalovaných súčastí. Potvrdíme tlačidlo „reštartovať“ a počkáme na nabehnutie celého systému.

EID klienta a sťahovanie certifikátov na čip EID karty si predstavíme v ďalšej časti nášho seriálu.

Poznámka: Na otestovanie všetkých súčastí súvisiacich s elektronickou komunikáciou sme použili konfiguráciu NVDA 2023.1, Google Chrome 114.0.5735.134, EID klient 4.7 a EID s Cosmo9.2 s KEP a propagovanými certifikátmi

Užitočné odkazy

Ako začať? Otázky a odpovede Správne poplatky – Ministerstvo vnútra SR Elektronické otázniky k vykazovaniu osobnej asistencie Osobné skúsenosti s neprístupnými webmi

eGoverment – elektronicky so štátnou správou – celý seriál

Okomentujte ako prví

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.